Checklist voor het opzetten van een webwinkel

Loop je al een tijdje rond met het idee om een webwinkel te beginnen? Als je een goed beeld hebt van de producten die je wilt verkopen en je potentiële doelgroep goed kent, is het mogelijk om met een eigen webwinkel succesvol te zijn. Als je eraan begint, doe het dan wel planmatig en goed gestructureerd. We geven je hierbij een aantal aandachtspunten in de vorm van een checklist om jou te helpen met je succes.

Gedegen onderzoek voordat je begint

Besteed veel tijd aan marktonderzoek. Welke producten wil je aanbieden? Welke doelgroep heb jij voor ogen? Wie zijn je voornaamste concurrenten en wat kun je leren van hun aanpak en aanbod? Als je in staat bent in te spelen op een vraag die nog onvoldoende beantwoord wordt en je kunt je daadwerkelijk van anderen onderscheiden, heb je de meeste kans op succes. Zet in je businessplan waarop je je gaat concentreren en formuleer heldere en vooral meetbare doelen.

Voldoe aan alle formele vereisten

Begin je een webshop, dan ben je ondernemer. Je moet jezelf dus inschrijven bij de Kamer van Koophandel en via de Belastingdienst een BTW-nummer aanvragen. Je zult dus ook BTW moeten berekenen en regelmatig afdragen. In een aantal gemeentes is het niet toegestaan om een bedrijf aan huis te starten, ook al is je winkel puur online. Je gemeente geeft je daarover informatie. Het is verstandig om je bedrijfsnaam zorgvuldig uit te kiezen en een webadres aan te maken waar je naam in terug te vinden is. Check uiteraard wel van tevoren of je naam en toekomstige webadres nog wel beschikbaar zijn.

Bouw je website of laat het bouwen

Er zijn verschillende standaardpakketten beschikbaar om snel een functionele webshop op te bouwen, maar ga van tevoren goed na of ze voor jou wel geschikt zijn. Je webshop moet snel kunnen laden en de infrastructuur moet zo zijn dat je afnemers snel naar een actie worden toegeleid, of het nou een aankoop is of het opvragen van informatie. De infrastructuur van je website moet voor jou duidelijk zijn en je werk uit handen nemen. Als bij elke bestelling automatisch je voorraad wordt bijgewerkt, scheelt dat veel tijd in de noodzakelijke administratie.

checklist

Denk aan je betaalsysteem

Er zijn verschillende mogelijkheden om je afnemers te laten betalen. Oriënteer je goed en let daarbij op het gemak en de veiligheid voor zowel je klant als jezelf. In he beste geval heeft je klant slechts één muisklik nodig om te kunnen betalen. Een goede payment provider is van uitermate belang.

Zoek betrouwbare webhosting

Je webwinkel heeft meerwaarde als hij 24/7 bereikbaar is en alle pagina’s snel laden. Hiervoor heb je een betrouwbare hostingprovider nodig. Je kunt kiezen voor standaard hosting, maar als je veel webverkeer verwacht, is het verstandig om in zee te gaan met providers die je overcapaciteit bieden.

Je presentatie bepaalt veel

Omdat afnemers je producten niet fysiek kunnen aanraken, is het zaak om gebruik te maken van zeer duidelijke productfoto’s en heldere omschrijvingen. Als je hiermee je afnemers vertrouwen en comfort geeft, gaan ze sneller over tot aankopen. Investeer ook in een blog waarin je helder uiteenzet hoe je producten gebruikt kunnen worden. Hiermee creëer je nog meer vertrouwen en werk je aan klantentrouw.

Geef maximaal comfort tijdens het leveringsproces

Lever je je producten uit, investeer dan in heldere communicatie met je afnemers en zorg ervoor dat je orderbevestigingen maar ook je retourbeleid aan alle wettelijke vereisten voldoet. Stuur je jouw producten per post en werk je met track and trace? Geef je klanten deze code, zodat ze zelf de levering in de gaten kunnen houden.

Werk actief aan klantentrouw

Wil je trouwe klanten? Maak dan een mooie bedankpagina die ze zien na elke aankoop. Geef ze de mogelijkheid jouw producten of webshop via social media te delen en bellon ze hiervoor, bijvoorbeeld met een kortingsactie. Heb je speciale aanbiedingen? Stimuleer je klanten tot herhaalaankopen met een e-mailbrief. Zo kun je met weinig inspanningen additionele omzet genereren.