Hoe werkt verzending voor je webwinkel? 4 vragen voor het logistieke proces

Hoe werkt verzending voor je webwinkel? Het logistieke proces is van groot belang. Voor goedkope en snelle verzending naar je klanten, waarmee jij de service biedt die zij verwachten. Maar, hoe kies je het beste logistieke proces met een aanbieder voor de verzending van je pakketten? Wij helpen je er mee op weg.
Om een goede keuze te maken voor de verzending zal je een paar vragen moeten beantwoorden:
Welke aanbieder kies ik?
Hoe snel moeten pakketten bezorgd worden?
Wat mag de verzending maximaal kosten?
Hoe optimaliseer ik het logistieke proces?

 

verzending webshop

Welke aanbieder kies ik?

Om een goede aanbieder te kiezen is het belangrijk dat je weet hoe de verzending voor een webwinkel werkt. Zorg er dus voor dat je een verzender kiest die snel, flexibel en betrouwbaar werkt. Bij voorkeur geautomatiseerd, want dat voorkomt veel fouten.
Tip: kies voor één verzender, zowel nationaal als internationaal en voor zowel grote als kleine pakketten. Dat vergroot de duidelijkheid en verbetert de communicatie.
Vraag je vervolgens af hoe snel pakketten bezorgd moeten worden en wat dat maximaal mag kosten. En hoe je het proces daarna steeds een beetje verder kunt optimaliseren. Voor een snelle en goedkope verzending, die aansluit bij de verwachtingen van je klant.

Goedkoop pakketten verzenden of snelle bezorging

Een belangrijke keuze voor de verzending vanuit je webshop is die tussen goedkoop pakketten verzenden en een snel logistiek proces. Bijvoorbeeld met bezorging de volgende werkdag. Of nog dezelfde avond. De kosten voor pakketten tot 10kg zijn bij de verschillende verzenders als volgt:
PostNL: €6,95
Verzendpro: €4,73
DHL: €4,95
GLS: €6,20
Uiteraard hangt het tarief dat je betaalt af van het aantal pakketten dat je verzendt. Des te hoger het aantal pakketten, des te lager de kosten en des te groter dus de marge die je overhoudt als je de verzendkosten niet aan de klant zou berekenen.
Wil je de snelst mogelijke verzending? Dat is een fijne service voor klanten, maar er zijn aan de andere kant ook kosten aan verbonden. Goedkoop pakketten verzenden vanuit je webshop kost meer tijd, waardoor het een belangrijke afweging is die je zal moeten maken.
Tip: net gestart en pakketten verzenden? Je hebt daarvoor niet meteen een abonnement nodig. Je kunt online verzendlabels aanmaken, bijvoorbeeld bij PostNL en DHL. Om de pakketten vervolgens handmatig te verzenden, tot je webshop groter groeit en je dat kunt gaan automatiseren.

Logistiek proces voor de webshop: wat kost dat?

De verzendkosten hebben een grote invloed op de kosten voor het logistieke proces van de webshop. Zodra je eenmaal een abonnement afsluit, je personeel aanneemt voor de logistiek of je die zelfs automatiseert is het belangrijk om goed op de kosten te blijven letten.
Benieuwd hoe de verzending voor je webwinkel werkt? Ga er vanuit dat je dit eerst handmatig zal doen. Met relatief hoge kosten per verzending, vooral als je dat snel wilt doen. Gaandeweg kun je investeren in medewerkers en of automatisering, net als een abonnement bij een verzender. Op die manier druk je de kosten.
Wij vertellen je graag meer over hoe je het best een eigen webwinkel kunt beginnen (http://eigenwebwinkelbeginnen.nl). Niet in de laatste plaats aan de hand van de diverse reviews (http://eigenwebwinkelbeginnen.nl/reviews/) voor de verschillende softwarepakketten die er beschikbaar zijn.