Uit onderzoek is gebleken, dat vaak niet tot een online aankoop wordt overgegaan, omdat het betreffende product niet eerst gezien of gevoeld kon worden. Dit in tegenstelling tot wanneer je een winkel binnenstapt; daar kun je een product vastpakken en van alle kanten bekijken. Zo krijg je een duidelijk beeld van het artikel. Wil jij jouw klanten een zo goed mogelijke voorstelling van je assortiment geven? De kwaliteit van de productfoto’s zal de omzet van je webwinkel positief beïnvloeden!
Bestaande foto’s gebruiken
De leverancier van jouw producten heeft waarschijnlijk zelf al foto’s van de artikelen op zijn eigen website staan. Omdat een goede foto op jouw website voor hem net zo belangrijk is als voor jou, kun je hem rustig vragen of jij die foto’s ook mag gebruiken. Dat is een eenvoudige, maar enigszins tricky oplossing: eventuele klanten komen dit product op meerdere sites tegen, waardoor je je misschien minder onderscheidt dan je zou willen.
Laat het over aan professionals!
Een goede foto maken is niet voor iedereen even eenvoudig. Het is een technische aangelegenheid die veel tijd in beslag neemt. Daarnaast moet je investeren in een geschikte camera, goede verlichting en een passende achtergrond. Wanneer je besluit een professionele fotograaf in te huren, laat deze dan wel ál je producten fotograferen; zo krijg je geen verschillende achtergronden en formaten en behoudt je uniformiteit binnen je website.
Toch zelf doen? Een paar handige tips!
Wil je zelf met productfotografie aan de slag, denk dan goed na over hoe je je product presenteert. Zorg er voor, dat je jouw product van meerdere kanten laat zien. Vergroot bijzondere details of geef je klant de mogelijkheid om in te zoomen, zodat hij het product nauwgezet kan bekijken.
Wil je de aandacht vestigen op het product op zich, gebruik dan een witte achtergrond. Dat geeft een mooi contrast en zo springt het artikel er echt uit. Bij bestaande foto’s kunnen programma’s zoals Photoshop de achtergrond eenvoudig aanpassen.
Artikelen zoals woonaccessoires of kleding kunnen beter gepresenteerd worden als sfeerbeeld: combineer foto’s van het artikel op zich met foto’s waarop het artikel in een interieur geplaatst is of waarop de kleding door iemand gedragen wordt.
Pas de stijl van de foto’s aan aan de huisstijl van je webshop, zodat het een net en overzichtelijk geheel blijft. Houd de foto’s op de overzichtspagina’s allemaal even groot, net zoals de foto’s op de productpagina’s.
Je kunt het best fotograferen bij daglicht of met lampen die daglicht nabootsen. Felle zon of schaduwen zorgen ervoor, dat de kleuren op de foto’s afwijken van de realiteit. Zorg ervoor, dat je klanten precies weten wat ze kunnen verwachten en voorkom zo teleurstelling of klachten achteraf.
Je kunt er ook voor kiezen een video of een 3D animatie van het product te maken. Een 3D animatie bestaat uit een serie foto’s die achter elkaar gemaakt zijn, waardoor je klant het product vanuit elke gewenste hoek kan bekijken.