Veel fysieke winkels en webshops maken gebruik van de mogelijkheden van social media. Via social media als Facebook is het immers mogelijk om direct in contact te komen met potentiële afnemers en ook daadwerkelijk met ze te communiceren. Bovendien kunnen afnemers via het delen van productfoto’s of social mediapagina’s elk bedrijf waar ze goede ervaringen mee hebben in hun vriendenkring aanprijzen. Maakt je bedrijf op een slimme manier gebruik van social media, dan kan dat veel voordeel opleveren met minimale inspanningen.
Alleen een eigen Facebook-pagina of ook een Facebook-webshop?
Facebook heeft een aantal mogelijkheden om je webshop te promoten en er bestaan momenteel een aantal apps waarmee je in feite een Facebook-webshop kunt creëren. Deze apps hebben echter een aantal nadelen. Waar je bij een reguliere webshop met één klik je bestelling kunt plaatsen en vervolgens afrekenen, is dat met deze apps op Facebook nog niet goed mogelijk. Wat je zou willen is dat bij elke bestelling automatisch je voorraadpositie wordt aangepast en je afnemer snel het verschuldigde bedrag kan overmaken. Heb je een Facebook-webshop met een van de huidige apps, dan wordt je afnemer nu nog doorgeschakeld naar een aparte betaalsite. Een ander groot nadeel van de huidige apps is het feit dat ze slecht zichtbaar zijn op op de mobiele versie van Facebook. Zeker in een tijd dat steeds meer potentiële klanten gebruik maken van smartphones en tablets, mag je dat echt als een minpunt zien. Facebook is echter druk bezig met het ontwikkelen van mogelijkheden waardoor je een echte native Facebook webshop kunt openen en onderhouden.
Een native webshop op Facebook
De mogelijkheid om op Facebook een eigen webshop te onderhouden, is nu nog in ontwikkeling en met name gericht op de Amerikaanse markt. Het is echter te verwachten dat ze ook snel beschikbaar komt voor andere landen. Een groot voordeel van deze mogelijkheid is het feit dat betalingen gewoon via je Facebook-webshop plaatsvinden. Ook is de webshop zo opgezet dat alles optimaal zichtbaar en functioneel blijft als je afnemers gebruik maken van smartphones of tablets. Wie kijkt naar de mogelijkheden die al uitontwikkeld zijn, ziet een infrastructuur die puur en alleen geschikt is voor Amerikaanse webshops, zoals het definiëren van Sales Tax. Betalingen gaan momenteel via een Stripe Account. Stripe hanteert een fee, die overigens alleszins redelijk is. Ook hier verwachten we dat binnen afzienbare tijd andere, meer Europese, mogelijkheden beschikbaar komen.
Voor wie is een native Facebook webshop geschikt?
Met de huidige ontwikkeling lijkt Facebook met name de kleinere ondernemers te willen trekken. Ondernemers met een beperkt assortiment en onvoldoende tijd en mogelijkheden om een eigen webwinkel te onderhouden. Ben je een ondernemer met een overzichtelijk assortiment, dan kan de huidige ontwikkeling voor jou heel voordelig zijn. Met minimale inspanningen heb je snel een duidelijke en volledig functionele Facebook-webshop opgezet. Ben je een kunstenaar en verkoop je jouw creaties online, dan kan een native Facebook-webshop voor jou een echte uitkomst zijn.
Goed gedrag belonen
Of je nou een native Facebook-webshop opent of gebruik maakt van een Facebook-bedrijfspagina, je kunt meer belangstelling en omzet genereren als je goed gedrag beloont. Geef je afnemers de mogelijkheid om je webshop, pagina of producten te promoten en beloon ze met extra prijsvoordelen. Wat je ook doet, maak actief gebruik van de directe communicatiemogelijkheden van social media om een band met je afnemers op te bouwen en je creëert bijna automatisch trouwe en terugkerende klanten.