Webwinkels; we kunnen er niet meer omheen. Steeds meer mensen shoppen vaker online en dat betekent volop kansen om een webshop te starten. Er is relatief weinig kennis voor nodig en de opstartkosten zijn laag. In de opstartfase kun je je webshop met gemak combineren met je baan. Maar waar begin je? In dit artikel leggen we je in de vier stappen uit hoe je een webshop begint.
1. Bepaal je product
Dit klinkt heel logisch, maar denk goed na voordat je een bepaald product gaat verkopen. Praat er met vrienden en familie over en hou het product dicht bij je zelf. Maak een weloverwogen keuze door iets op de markt te zetten wat onderscheidend is van concurrenten. Expertise, een persoonlijke benadering, excellerende service of extreem lage prijzen zijn factoren die helpen. Als je nog niet veel tijd in je webshop kunt stoppen, kies er dan voor om het assortiment klein te houden. Nadat je je product bepaald heb, definieer je de doelgroep en voer je een onderzoek uit naar wat potentiële klanten belangrijk vinden en op welke online platformen zij zich bevinden.
2. Bepaal de bedrijfsnaam
Na het bepalen van je product, ga je een bedrijfsnaam kiezen. Let er op dat het een pakkende naam is die men makkelijk onthoudt, en gemakkelijk te spellen is. Idealiter bevat de naam het product dat je gaat verkopen. Check ook of de naam niet al in gebruik is door een ander bedrijf en zoek uit of de domeinnaam nog beschikbaar is.
3. Bepaal welke webshop software je wil gebruiken
Na het kiezen van je product, doelgroep en bedrijfsnaam, bepaal je met welk type systeem je je webwinkel wilt maken. Je kunt ervoor kiezen om een kant-en-klaar gehoste website te huren of de webwinkel geheel naar eigen wens samen te stellen en op te bouwen. Afhankelijk je budget en technische kennis zijn er voor het bouwen van een webshop twee goede opties:
1. een kant-en-klaar gehoste website
2. een op maat gemaakte website
Kant-en-klare oplossing
Bij een kant-en-klare oplossing werk je met een standaard Content Management Systeem (CMS). Wie zelf de webshop bouwt of laat bouwen, kan een CMS-systeem naar eigen wens (laten) inrichten.
Als starter kun je meestal beginnen met een kosteloze CMS-oplossing. Er zijn verschillende open source-systemen, waarvan de bekendste WordPress, Joomla en Drupal zijn. De uitbreiding van de basis van deze systemen kun je vervolgens zo goedkoop of duur maken als je zelf wil. Aanbieders genoeg!
Een op maat gemaakte website
Als je niet de ambitie hebt om zelf een webshop te bouwen, kun je voor zo’n twintig eur per maand een ingerichte webshop huren. Het voordeel van een kant-en-klare webwinkel is dat je direct aan de slag kunt. Bij technische problemen kun je terecht bij de heldesk en het inclusief een voorraadsysteem en een betalingsysteem. Check hier diverse aanbieders voor een op maat gemaakte website.
4. Webhosting en SEO
Bij kant-en-klare software is de webhosting onderdeel van het gehuurde pakket, echter wanneer je de webshop zelf bouwt, dien je zelf de webhosting te regelen. Webhosting is de dienst die ervoor zorgt dat er ruimte is voor het opslaan van de online informatie. Je hebt een hostingprovider nodig; ook hiervoor gelden tarieven, deze lopen uiteen van tien tot honderd euro per maand. Belangrijk om op te letten is dat je voldoende serverruimte huurt. Het gevolg van te weinig serverruimte is een trage website. Dat wil natuurlijk niemand!
Het CMS is de achterkant van de site, de voorkant is je visitekaartje. Als dat op orde is blijven bezoekers komen en terugkeren. Je moet er wel voor zorgen dat de vindbaarheid goed is. Met Search Engine Optimization (SEO) zorg je ervoor dat je webshop online vindbaar wordt. Richt bijvoorbeeld je website zo in dat je relevante zoekwoorden voor de doelgroep gebruikt. Je kunt hiervoor gespecialiseerde tekstschrijvers inhuren, maar je kunt ook zelf aan de slag met het schrijven van slimme content.
Als je op zoek bent naar een bureau om een webshop te laten maken, hier heb je een lijst met goede webdesign bureaus!