Als je webshop eenmaal operationeel is, wil je natuurlijk veel bezoekers en met name ook kopers van jouw producten of diensten. Misschien heb jij een gat in de markt ontdekt en komen de klanten vanzelf zonder dat jij er iets voor hoeft te doen. Maar die kans is niet bepaald groot. Waarschijnlijk heb je veel concurrenten en moet je iets doen om op te vallen. Marketing voor een webshop is natuurlijk ook mogelijk en soms niet eens zo moeilijk. Hieronder volgen 5 tips.
Zoekmachines
Iedere webshop wil natuurlijk in de top 5 komen van de grote zoekmachines. Op die manier krijg je namelijk de meeste bezoekers. Als jouw product of dienst een niche vormt of je hebt iets speciaals te bieden, dan is zoekmachine marketing een goede optie. Als je er zelf niet goed in bent om een tekst goed te laten vinden door een zoekmachine, ga dan op zoek naar een expert. Die is zelf vast te vinden in de top 5.
Affiliate marketing
Voor niets gaat de zon op. Soms zal je mensen nodig hebben die bereid zijn jouw webshop aan te bevelen. Natuurlijk moet dit wel iemand zijn die voldoende invloed heeft om inderdaad jouw omzet aanzienlijk te kunnen verhogen. Dat zal hij of zij beslist niet altijd gratis voor je willen doen. Deze vorm noemt met affiliate marketing. Vaak wordt er een percentage betaald van de omzet, soms ook een directe commissie voor elke verkoop die tot stand komt via de link die daarvoor door de ‘ambassadeur’ van jouw webwinkel wordt geplaatst. Er zijn ook speciale netwerken die zich bezighouden met dit soort marketing waarbij je je zou kunnen aansluiten. Dit soort marketing kun je natuurlijk door de toename aan klanten ook gebruiken voor latere e-mailcampagnes.
Social media
Natuurlijk ben je bekend met de kracht van social media, zoals Facebook, Twitter en Pinterest. Mensen brengen veel tijd door op deze kanalen. Zorg er dan ook voor dat je hier zichtbaar bent. Laat niet alleen je producten zien, maar toon eveneens betrokkenheid. Reageer open en snel op berichten om een goede service te bieden, ook op de social media.
E-mailmarketing
Hoeveel e-mails krijg jij dagelijks van webwinkels waar je iets hebt gekocht of informatie hebt opgevraagd? Dat soort e-mails verdwijnen soms meteen in de prullenbak, net als reclamefolders. Toch is het een goed middel om klanten naar je webwinkel te halen. Als jij erin slaagt om een goede e-mail te verzenden, zal een percentage van de ontvangers nieuwsgierig worden en komen kijken. Als startende webwinkel heb je natuurlijk geen grote database met adressen om de mails naar te verzenden. Probeer dan eens iemand te vinden die een vergelijkbare doelgroep heeft, maar geen directe concurrent is. Wellicht kan deze jouw winkel ook in de mails die verzonden worden onder de aandacht brengen. Natuurlijk is die dienst een wederdienst waard als het resultaat heeft.
Contentmarketing
Contentmarketing is een wijze om je product aan de man te brengen als je bijzonder zeker bent dat je wat bijzonders te bieden hebt. Het is immers de bedoeling dat je ‘content’ oftewel ’teksten met inhoud’ kunt leveren. Deze kun je dan bijvoorbeeld via gastblogs in andere sites gebruiken om klanten naar jouw webwinkel te halen. Deze content kun je natuurlijk zelf maken of er een professional op zetten. Let er wel op dat de meeste sites in hun redactionele gedeelten geen versluierde reclameboodschap willen zien. Jouw tekst moet dus iets te bieden hebben dat ook de plaatser interessant genoeg vindt voor zijn site.
Wanneer je kiest voor een combinatie van deze methoden, ben je op de goede weg met jouw webshop!