Waarin kan je nog een webwinkel starten?

Velen spelen met het idee om een webshop te starten. Het lijkt een ideale mogelijkheid om vanuit huis te werken. Het enige wat je hoeft te doen is het ontwerpen of laten ontwerpen van je website, administratieve taken zoals het regelen van je domeinnaam, het maken van wat productfoto’s en het beschrijven van je producten. Maak je alles wat je verkoopt zelf, dan koop je de materialen daarvoor in en verrekent ze in de prijs van je producten.

Ben je meer een handelaar, dan zul je jouw producten zelf in moeten kopen. De afgelopen jaren zagen veel nieuwe webwinkels het levenslicht. Helaas gingen er ook veel ter ziele of leiden ze een bestaan in de marge. Is het nog wel mogelijk om succesvol een webwinkel te beheren en er ook concreet geld mee te verdienen. Het antwoord is een volmondig “Ja”. Als je weet wat je doet, voor wie je het doet en wat ervoor nodig is om je potentiële doelgroep te bereiken, dan is succes beslist haalbaar.

Wees uniek

Grote webwinkels zoals Zalando, Amazon, Bol en Wehkamp hebben een geoliede organisatie, met name op logistiek gebied. Met deze partijen wil je niet concurreren als eenmans webwinkel. Je kunt nooit in je eentje zo snel leveren en zo gemakkelijk omspringen met retourzendingen als zij kunnen. Je serviceniveau zal altijd als minder beoordeeld worden. Tenzij jij in staat bent om iets unieks te leveren. Unieke producten die alleen bij jou kunnen worden afgenomen. Dan zal het voor de geïnteresseerde klant veel minder uitmaken dat jij niet binnen 24 uur levert, bijvoorbeeld. In dat geval boor je een nichemarkt aan met speciale nicheproducten. Het aantal leveringen hou je voor jezelf behapbaar en omdat je opereert in een nichemarkt, hoef je ook niet met prijzen te stunten.

Heb je een specialisatie?

De kans op een succesvolle webshop vergroot je door echt een expert te zijn. Open je een webwinkel in postzegels, dan is de kans op succes groter als je de verzamelaarsmarkt van haver tot gort kent. Als jij weet waar een serieuze verzamelaar op let, kun je met eerlijke beschrijvingen en extra informatie toegevoegde waarde leveren. In de verzamelaarsmarkt is niet alleen de zeldzaamheid van een verzamelobject van belang, maar ook de conditie. Om verzamelaarsobjecten succesvol te verkopen is een correcte beschrijving van groot belang, maar ook zeer duidelijke foto’s in hoge resolutie. Hiermee bouw je vertrouwen en een goede reputatie op. Als jij door slim inkopen bronnen weet te vinden die anderen niet kennen, werkt dat beslist in je voordeel.

Hou de concurrentie in de gaten en wees de eerste

Wat je ook verkoopt, let goed op de marktvraag en doe actief onderzoek naar het gedrag van je concurrenten. Onderschat het belang van social media niet. Naast je webwinkel zul je ook actief moeten zijn op social media. Stel je daar op als adviseur en klankbord. Zo hoor je van jouw doelgroep waar de belangstelling nog meer naar uitgaat. Dit is gratis marktinformatie. Zie je daar commerciële kansen? Wees er dan als de kippen bij. Wees uniek, ken je krachten maar ook je beperkingen en wees bereid om veel tijd en moeite in je webshop te steken. Dan is de weg naar succes beslist geen droom.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *